Komunikacja z pacjentem a MDR. Najnowsze interpretacje w prawie Med & Beauty.
Niniejszy artykuł powstał na podstawie LIVE z Mec. Patrycją Lubieniecką, która specjalizuje się w prawie med & beauty, między innymi w zakresie nowych regulacji dotyczących zakazu reklamy wyrobów medycznych (MDR). Podczas rozmowy, przeprowadzonej na początku sierpnia, poruszony został ważny temat, dotykający w szczególności branży med & beauty, a mianowicie komunikacji z pacjentami w kontekście nowych przepisów MDR.
Zmiany na stronie internetowej zgodnie z MDR. Co musisz wiedzieć?
Jednym z najważniejszych elementów, który wymaga dostosowania do nowych przepisów, jest strona internetowa kliniki lub gabinetu. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na ofertę, w kontekście informacji, jakie są udzielane o wykonywanych zabiegach. Opisy zabiegów, zamieszczane na stronie www kliniki lub gabinetu, nie powinny zawierać nazw handlowych wyrobów medycznych. Wyjątek stanowić może cennik, o ile jest tylko suchą informacją na temat danego zabiegu i jego ceny i nie zawiera żadnych promocji zachęcających do zakupu!
Przykład: W ofercie nie możemy już proponować popularnego zabiegu o nazwie Dermapen, ponieważ jest to nazwa handlowa wyrobu medycznego. Zamiast tego możemy oferować zabieg wykonywany w technologii mezoterapii mikroigłowej, lub zabieg wykonany urządzeniem z podaniem nazwy producenta urządzenia Dermapen.
Zmiany na social mediach zgodnie z MDR. Co musisz wiedzieć?
Warto wiedzieć, że posty na blogu oraz w social media mają swoją datę zaporową po 31 grudnia 2022, kiedy to zaczęły obowiązywać nowe regulacje. Wszystkie posty stworzone przed końcem 2022 roku mogą pozostać na profilach, ale konieczne jest zablokowanie możliwości komentowania i udostępniania ich dalej, o ile oczywiście stanowią niedozwoloną reklamę. Ponieważ udostepnienie starego postu będzie już potraktowane jako reklama.
Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest monitorowanie profilu kliniki. Jeśli zauważycie, że ktoś udostępnił post sprzed 2023, należy poprosić tę osobę o usunięcie udostępnienia.
Strzykawki, głowice, sprzęt w branży medycyny estetycznej. Jak unikać naruszenia MDR?
Ważne jest, aby w publikacjach na mediach społecznościowych i na blogu unikać reklamowania wyrobów medycznych, które są dostępne w gabinecie lub klinice w celach biznesowych.
Wiele pytań pojawiło się o to, czy można pokazać strzykawkę (która sama w sobie jest wyrobem medycznym) podczas wykonywania zabiegu medycyny estetycznej. W tym przypadku, o ile dotyczy to np. hurtowni czy sklepu sprzedającego strzykawki, to nie można ich pokazywać na postach. Jednak jeśli strzykawka jest wyłącznie narzędziem , wykorzystanym do wykonywania zabiegu medycyny estetycznej, to wówczas można ją pokazać na zdjęciu zabiegu na stronie www lub w social mediach.
Głowice stanowią nieco bardziej skomplikowany problem, ponieważ są elementem wyrobu medycznego. Jeśli jednak nie zdradzają one konkretnego wyrobu medycznego (np. nie widać nazwy handlowej) i służą jako ogólny przykład wykonywanego zabiegu, można je pokazywać w ramach postów edukacyjnych. Podobnie jest ze sprzętem. Jeśli nie widać nazwy handlowej konkretnego wyrobu medycznego, to można pokazać sprzęt.
Warto zaznaczyć, że celem publikacji na stronie www kliniki lub w jej social mediach, powinno być unikanie wprowadzania odbiorców w błąd i stawianie rzetelnych informacji na pierwszym miejscu. Najważniejsze jest, aby pacjenci mieli pełną świadomość, że osiągnięcie określonych efektów nie zależy wyłącznie od jednego, konkretnego urządzenia czy preparatu.
Chatbot Wirtualny Recepcjonista a przepisy MDR
W jaki sposób przedstawić pacjentowi szczegółowe informacje na temat wykonywanych w klinice czy gabinecie zabiegów?
Należy wspomnieć, że komunikacja indywidualna, polegająca na wymianie informacji pomiędzy kliniką czy gabinetem a pacjentem (np. przez telefon, e-mail lub czat) nie podlega regulacjom reklamowym. W takim przypadku, nie ma obaw o naruszenie przepisów MDR.
Wirtualny Recepcjonista zamieszczony na stronie internetowej kliniki lub gabinetu pomaga w indywidualnej komunikacji z pacjentem.
Ponieważ chatbot nie jest ogólnodostępny na stronie www kliniki. Pacjent musi wyrazić chęć skomunikowania się z chatbotem poprzez klikniecie w ikonę czatu. W momencie rozpoczęcia czatu Wirtulany Recepcjonista zapyta pacjenta, czy chce uzyskać szczegółowe informacje na temat danej zabiegu. Jeśli pacjent wyrazi zgodę, rozpoczyna się komunikacja indywidualna, w której można przekazać informacje na temat zabiegu.
Działanie Wirtualnego Recepcjonisty jest w tym przypadku oparte na tej samej zasadzie, jak gdyby pacjent zadzwonił do recepcji kliniki i tam uzyskał informacje. Jest to komunikacja indywidualna. Warto podkreślić, iż wszystkie scenariusze czatów Wirtualnego Recepcjonisty są dopasowane do wymogów nowych przepisów. Podobnie jak opisy zabiegów, na stronach internetowych, które tworzymy.
Po więcej informacji na temat Wirtualnego Recepcjonisty lub nowej strony www dla kliniki i gabinetu zapraszamy TUTAJ.
Komunikacja z pacjentem zgodnie z MDR
W kontekście komunikacji z pacjentem należy obecnie stawić na komunikację indywidulaną. Dlatego w każdym przekazie marketingowym warto zachęcać pacjentów do kontaktu indywidualnego. Można skierować pacjenta do wykonania telefonu do klinki lub czatu z Wirtualnym Recepcjonistą, gdzie szczegółowo omówione zostaną wykonywane w klinice zabiegi. W korespondencji indywidualnej nie trzeba już przestrzegać rygorystycznych regulacji MDR, które dotyczą publicznych przekazów.
Komunikacja z odbiorcami przez stronę www i social media jest kluczowym elementem sukcesu każdego gabinetu czy kliniki. Dbałość o przestrzeganie przepisów pokazuje, że klinika działa z najwyższą starannością i w trosce o dobro swoich pacjentów.
Zapis całej rozmowy dostępny jest na naszym profilu IG