Skuteczny marketing online kliniki

Skuteczny marketing online kliniki – czyli co warto robić, aby pozyskiwać większą liczbę pacjentów online. 

Pozyskiwanie nowych pacjentów jest jednym z największych wyzwań przed jakimi stoją menadżerowie prywatnych placówek medycznych. Często zadają sobie oni pytania o to, jakie działania informacyjne i wizerunkowe prowadzić, aby zachęcić pacjentów do skorzystania ze usług placówki. Poniżej przedstawiam 7 narzędzi skutecznego marketingu online kliniki, które warto uwzględnić w ramach strategii marketingowej Państwa kliniki. 

#1 Skuteczna strona internetowa kliniki

Skuteczna strona, to taka która realizuje cele biznesowe placówki.

Strona kliniki czy gabinetu powinna być przejrzysta, estetyczna, funkcjonalna, nakierowana na potrzeby pacjenta, umożliwiająca kontakt (telefon/ zautomatyzowany czat) oraz dokonanie rezerwacji online. 

Tematowi skutecznej strony internetowej poświęciłam w całości ten artykuł. 

#2 SEO kliniki

Kiedy mamy już skuteczną stronę www, kolejnym ważnym działaniem powinno być zapewnienie ruchu do niej.  Strona, która nie generuje ruchu, jest jak piękny samochód, do którego nie nalejemy benzyny. Co z tego, że wygląda świetnie, jeśli stoi w garażu i nie możemy nim wyjechać na miasto. W celu zapewnienia odpowiedniego ruchu do strony www warto przede wszystkim zainwestować w działania SEO.  

SEO (Search Engine Optimization) to proces poprawy jakości i ilości ruchu z wyszukiwarek do strony internetowej. W celu osiągnięcia wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych zapytań wpisywanych przez internautów (np. w Google). Zasada jest prosta: im lepsza będzie pozycja strony w wynikach wyszukiwania, tym więcej potencjalnych pacjentów trafi do kliniki. 

Dlaczego jest to takie ważne? 

Ponieważ 75% internautów nie przechodzi w ogóle poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania.

Dlatego klinika, która chce skutecznie pozyskiwać pacjentów online, nie może sobie pozwolić na zajmowanie pozycji na drugiej, trzeciej stronie. Śmiało twierdzę, iż SEO jest jednym z ważniejszych elementów strategii marketingowej kliniki. Każda strona internetowa potrzebuje innej taktyki SEO, aby odnieść sukces. 

Warto pamiętać, iż efekty pozycjonowania i optymalizacji prawie nigdy nie są widoczne natychmiast. Przyczyną tego, jest sposób działania wyszukiwarek internetowych oraz oczywiście aktywność konkurencji (która przecież nie śpi). Przekłada się to na tygodnie lub raczej nawet miesiące oczekiwania i ciągłych starań, żeby zdobyć wysoką pozycję. Natomiast nie należy się zrażać tym oczekiwaniem. W tym czasie można wykorzystać narzędzie jakim jest Google Ads, aby zapewnić sobie widoczność i ruch do strony. 

#3 Google Ads kliniki

Google Ads to świetny sposób na promocję kliniki, która przynosi natychmiastowe rezultaty. Dzieje się tak, ponieważ reklamy wyświetlane są od razu. 

Google Ads to system reklamowy firmy Google, czyli narzędzie służące do planowania, uruchamiania oraz wyświetlania reklam sponsorowanych. Reklamę można uruchomić w sieci wyszukiwania w wyszukiwarce Google pośród wyników wyszukiwania, sieci reklamowej, remarketingu, na YouTube, Google Merchant czy Gmail. 

Google pozwala na precyzyjne określanie, komu ma wyświetlać się stworzona reklama. Sposobów targowania reklam jest kilka min.

  • po słowach kluczowych,
  • po kryterium geograficznym, czyli ze względu na lokalizację użytkowników,
  • po kryterium demograficznym,
  • kryterium tematycznym, czyli skierowaniu reklamy do osób o konkretnych zainteresowaniach. 
  • można także kierować reklamę do użytkowników konkretnych urządzeń lub do osób, które już kiedyś odwiedziły stronę internetową kliniki, czyli tworzyć tak zwane kampanie remarketingowe.

Google pozwala także na dokładną analizę skuteczności tworzonych reklam. Można sprawdzić precyzyjnie, jakie słowa wpisywali pacjenci, którym wyświetliła się reklama kliniki. 

Do badania skuteczności reklamy warto mierzyć tzw.  konwersje. Jest to stosunek kliknięć w reklamę do kliknięć zakończonych wykonaniem oczekiwanej przez na akcji (np. wykonanie telefonu do kliniki bądź wysłanie formularza). W ten sposób można obliczyć, czy dana reklama była opłacalna. 

Większość reklam w systemie Google Ads jest rozliczana w trybie CPC (cost per click), co oznacza, iż płaci się za kliknięcia użytkownika w reklamę. Inne modele to CPA (cost per action), gdzie płaci się z konkretną wykonaną akcję. CPV (cost per view), w nim płaci za wyświetlenie danej reklamy i CPM (cost per mile), gdzie płaci się za 1000 wyświetleń. Te ostatnie kampanie są przydatne szczególne przy budowaniu marki.

Koszt jednego kliknięcia jest uzależniony od reklamowej aktywności konkurencji oraz jakości reklamy. Co to oznacza? Im więcej osób kieruje swoją reklamę na te same słowa kluczowe, tym jest ona droższa. Druga rzecz to jakość, Google po prostu ocenia jakość strony docelowej, do której kieruje reklama i w ten sposób zmienia cenę reklam.

Google Ads to zdecydowanie najłatwiejszy sposób, na ściągniecie pacjenta na stronę kliniki.  

#4 Social Media Marketing kliniki

Media społecznościowe stanowią dziś główne źródło wiedzy o świecie dla ogromnej rzeszy ludzkości. Z raportu Digital Poland 2022 wynika, że w 2022 roku w Polsce mamy prawie 33 miliony internautów, z czego 27 mln to aktywni użytkownicy social mediów. Szukamy tam nie tylko rozrywki, ale także inspiracji, informacji o świecie, opinii – w tym także opinii o firmach, o ich produktach i usługach. 

Można śmiało pokusić się o stwierdzenie, iż klinika, która jest nieobecna w social mediach (dla odbiorców) po prostu nie istnieje. Social media marketing jest ważnym elementem strategii marketingowej, dlatego poświęcę mu osobną lekcję. 

Już teraz namawiam na lekturę kolejnej artykułu, który ukaże się na naszym blogu za tydzień i w całości będzie dedykowany tematowi social mediów kliniki. Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych publikacjach z zakresu marketingu klinik, zapisz się do naszego newslettera! Możesz to zrobić klikając w okno czatu naszej Wirtualnej Recepcjonistki i wybierając opcję Zapisz mnie do newslettera. 

#5 Content Marketing kliniki

Content marketing to długotrwałe budowanie relacji z odbiorcami polegające na dzieleniu się wartościową treścią. Celem jest zbudowanie więzi z odbiorcą marki, dzięki której łatwiej mu będzie podejmować decyzje zakupowe, dotyczące produktów czy usług oferowanych przez tę markę. 

Warto pamiętać, iż pacjenci już dawno przestali wierzyć utartym frazesom takim jak: „kompleksowa oferta”, albo „zespół specjalistów z dużym doświadczeniem”. Zamiast tego szukają w sieci odpowiedzi na ważne dla nich pytania:

  • Jak mogę rozwiązać mój problem z … ?
  • Jakiego efektu mogę się spodziewać po tym konkretnym zabiegu?
  • Czy to jest dla mnie?
  • Czy to jest bezpieczne?  

Aby zacząć rozmawiać z pacjentem, warto spróbować spojrzeć z jego punktu widzenia i zidentyfikować obiekcje, które powstrzymują go od decyzji o umówieniu się do placówki. 

Internet coraz bardziej cierpi na małą ilość rzetelnych i wiarygodnych treści, a takich właśnie szukają pacjenci. Publikując wartościowe treści, klinika umożliwi pacjentom znalezienie tych informacji.

To z kolei pomoże w pozyskaniu ruchu do strony internetowej, ale nie to jest głównym celem działań. Przede wszystkim chodzi tu o zbudowanie eksperckiego wizerunek marki i nawiązaniu relacji z potencjalnymi pacjentami.

Jeśli Twoja klinika jeszcze nie prowadzi działań content marketingowych, to warto zaplanować je już dziś. Co rekomenduję? W ramach strategii content marketingu kliniki warto zaplanować takie aktywności jak: 

  • prowadzenie bloga, 
  • live, webinary, podcasty 
  • e-booki, przypadki, raporty. 

#6 Influencer Marketing kliniki

Cieszący się coraz większym zainteresowaniem klinik i gabinetów tzw. influencer marketing, oznacza współpracę z wpływowymi twórcami internetowych blogów, kanałów YouTube czy popularnych profili na Instagramie. Twórcy Ci publikują za pośrednictwem swoich mediów treści promujące klinikę, dzięki czemu przekaz trafia do konkretnych odbiorców. 

Czy warto robić kampanie z influencerami? 

Oczywiście, że tak. Istotna będzie jednak strategia oraz właściwy dobór osób do promocji placówki. 

Influencer to ktoś, kto wywiera wpływ na swoich odbiorców, wywołuje zaangażowanie publikując wartościowy, ekspercki bądź rozrywkowy content w social mediach. Dużo się mówi o tym, iż influencer marketing dla wielu marek staje się wręcz nieodzownym elementem ich strategii marketingowej.  Szczególnie sprawdzi się przy promocji klinik i gabinetów medycyny estetycznej. Więcej na temat strategii, skuteczności, form współpracy oraz odpowiedniego doboru osoby do promocji kliniki opowiem w dedykowanej temu tematowi, osobnym artykule. Już dziś, serdecznie na nią zapraszam! Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych kolejnych publikacjach zapisz się do naszego newslettera! Możesz to zrobić klikając w okno czatu naszej Wirtualnej Recepcjonistki i wybierając opcję Zapisz mnie do newslettera. 

#7 Marketing konwersacyjny kliniki

Wsród najnowszych trendów marketingu klinik, na które warto zwrócić szczególną uwagę, jest marketing konwersacyjny. Jego pojawienie wiąże się z istotnymi zmianami w sposobie komunikowania się ludzi. Żyjemy obecnie w erze szybkiego dostępu do informacji oraz komunikacji z wykorzystaniem komunikatorów. Według raportu eMarketer, z aplikacji mobilnych służących do przesyłania wiadomości, na koniec 2021 r. skorzystało 3,09 miliarda użytkowników. Jest to wzrost o 6% w porównaniu z ubiegłym rokiem. 80% dorosłych użytkowników komunikatorów pisze wiadomości codziennie. 

Skoro konsumenci (w tym pacjenci), tak chętnie wymieniają wiadomości ze swoimi znajomymi, to dlaczego nie mieliby chcieć w ten sam sposób, komunikować się z firmami? Wiele dużych marek szybko dostrzegło ten trend i zaczęło wykorzystywać go do komunikowania się ze swoimi klientami. Podobnie jest z klinikami. 

Marketing konwersacyjny umożliwia klinice prowadzenie rozmów w czasie rzeczywistym z potencjalnymi pacjentami za pośrednictwem czatu na żywo lub czatu zautomatyzowanego (chatbota)

Jak wynika z analizy We Do Bots na przykładzie klinik, które wdrożyły nasze narzędzie Wirtualnego Recepcjonisty:

  1. Pacjenci chętnie klikają w okno czatu, aby szybko znaleźć odpowiedź rozwiązanie swojego problemu lub odpowiedź na interesujące ich pytanie! 
  2. Pacjenci chcą umawiać się do kliniki przez czat! 
  3. Kliniki, które wdrożyły Wirtualnego Recepcjonistę zwiększyły liczbę pacjentów umawianych online!

Wirtualny Recepcjonista to dedykowane dla klinik i gabinetów narzędzie, dzięki któremu zamienicie wizyty na stronie www kliniki w realne wizyty pacjentów w klinice. Zapewnicie Państwo swoim pacjentom doskonałą obsługę 24/7/365  oraz możliwość umówienia wizyty, wtedy kiedy pacjent jest na stronie www, niezależnie od dostępności recepcji czy godzin pracy kliniki. Aby dowiedzieć się więcej wystarczy kliknąć w okno czatu na tej stronie. 

Pacjenci chcą mieć szybki dostęp do informacji i wymagają natychmiastowej odpowiedzi na swoje pytania. Większość, nie ma już czasu ani cierpliwości, aby sięgać po telefon, albo czekać na odpowiedź za pośrednictwem poczty e-mail. Stąd tak dynamicznie rosnąca popularność marketingu konwersacyjnego oraz Wirtualnego Recepcjonisty. To rozwiązanie umożliwi bowiem pacjentom błyskawiczne uzyskanie informacji oraz rezerwację wizyty bez konieczności angażowania się w rozmowę z recepcją. 

Podsumowanie 

Aby skutecznie pozyskiwać pacjentów online warto wdrożyć rekomendowane przeze mnie w tym artykule narzędzia skutecznego marketingu kliniki.  Zachęcam do poświęcenia jeszcze kilku minut na zrobienie listy rzeczy, które wdrożycie Państwo do swoich działań marketingowych.

Autorka: Małgorzata Pioszyk, CEO We do bots. 

Zamieniamy wizyty na stronie www w realne wizyty pacjentów w Twojej placówce. Tworzymy strony www dla klinik i gabinetów, które pomagają pozyskiwać nowych pacjentów. Chcesz dowiedzieć się więcej? Porozmawiaj z naszą Wirtualną Recepcjonistką (kliknij w ikonę czatu) lub wypełnij formularz i umów się na prezentację 🙂

9 Lekcji Marketingu Klinik – przeczytaj także:

Jak skutecznie pozyskiwać pacjentów przez stronę www

Najważniejsze trendy marketingu klinik

Wszystkie artykuły

24/7 Sprzedaż
i Obsługa Klienta Online.

Wzrost sprzedaży i Satysfakcji Twoich Klientów.