Najważniejsze Trendy w Marketingu Klinik

Najważniejsze trendy w marketingu klinik, których nie możesz pominąć w strategii marketingowej Twojej kliniki.

Trendy w marketingu klinik wskazują kierunek zmian, którymi podążają liderzy branży.

To od zdolności adaptacji do zmieniającego się otoczenia zależy, w jakim stopniu klinikom uda się utrzymać kontakt ze swoimi odbiorcami. Niektóre z omawianych w tym artykule trendów mogą wręcz zmienić sposób docierania do pacjenta.

Kluczem do pozyskiwania nowych pacjentów nie jest wyłącznie ilość prowadzonych działań marketingowych, ale również ich jakość. Jakość rozumiana jest tutaj jako odpowiadanie na potrzebę pacjenta, w taki sposób, jaki jest dla niego najlepszy. 

Planując komunikację marketingową kliniki nie wystarczy być w wielu kanałach. Trzeba przede wszystkim rozumieć pacjentów, czuć ich potrzeby i znajdować sposoby na komunikację, która sprawi, że gabinet czy klinika zostanie w umysłach i sercach na dłużej. 

Oto najważniejsze trendy:

#1 Wyróżnij się albo zgiń 

Dziś jak i w przyszłości, każda firma, która będzie chciała zdobyć uwagę swoich odbiorców, będzie musiała opracować sposób, aby się wyróżnić. Tylko w ten sposób można się przebić ze swoim przekazem przez panujący w Internecie szum informacyjny oraz skuteczne omijać działania ad blocka. (*Ad block jest to aplikacja służąca do blokowania wyświetlania reklam w Internecie, której używa już prawie połowa polskich internautów.) 

Aby się wyróżnić należy skupić się na: 

  • tworzeniu interesujących treści, które w angażujący sposób przybliżają ofertę kliniki (blogi, social media, newslettery, podcasty, video, etc.),
  • wykorzystywaniu różnych formatów w tym samym czasie: video, tekst, audio, etc.

#2 Prowadź dialog z odbiorcą 

Kolejnym ważnym trendem marketingu klinik jest coraz większa waga prowadzenia rozmowy kliniki z pacjentem.  Kliniki, które nie potrafią nakłonić swoich pacjentów do rozmowy, będą ponosiły coraz większe koszty dotarcia do swoich odbiorców oraz będą cierpiały z uwagi na niższą zdolność przyciągania ich uwagi. 

Prowadzenie dialogu z grupą docelową jest jednym z najważniejszych celów do zrealizowania w nowych mediach. 

Trend ten szczególnie widoczny jest w obszarze live streamingu, social mediów, oraz w chatbotach, które jako pierwsze podejmują dialog z potencjalnym pacjentem. 

Nagrodą za umiejętne prowadzenie rozmów z odbiorcami są zwielokrotnione zasięgi organiczne w social mediach oraz zaufanie potencjalnych pacjentów, którzy w ten sposób oceniają profesjonalizm danej placówki. 

#3 Wykorzystuj nowe formaty w social mediach

Rok 2022 to rok stories i realsów, o czym napiszę więcej w lekcji poświęconej social mediom. Aby otrzymać powiadomienie zapisz się do newslettera przez naszą Wirtualną Recepcjonistkę (kliknij w okno czatu w prawym, dolnym rogu strony).

Jak pokazuje badanie Hootsuite (2021) 58% ludzi twierdzi, że zainteresowało się marką lub produktem po obejrzeniu ich w Stories!!!

Użytkownicy uwielbiają stories za ich natychmiastowość i autentyczność. Dodatkowo zapewniają one duże możliwości interakcji – ankiety, quizy, plakietki z pytaniami czy zegar odliczający czas do eventów.

Ta przestrzeń do publikacji materiałów wizualnych będzie dla klinik sporym polem do zagospodarowania, tym bardziej, że ludzie mają wrodzoną skłonność do podglądania innych – tego jak żyją, jak pracują, co robią za kurtyną, jak wykonują zabiegi.

#4 Wykorzystuj Influencer marketing i mikroinfluencerów

Według różnych badań i raportów każda złotówka zainwestowana w influencer marketing zwraca się między 5 a 7 razy. Dodatkowo, ponad połowa marek twierdzi, że dzięki influencer marketingowi zdobywają lepszych klientów.  

Czy takim danym można się oprzeć? Nie!

I kliniki nie zamierzają rezygnować z tej formy dotarcia do swoich pacjentów. W najbliższej przyszłości będziemy obserwować spore zaangażowanie w influencer marketing.
Jednak kliniki i gabinety będą częściej wybierać do współpracy tzw. mikroinfluencerów  (posiadających od 1K do 15K obserwujących) niż jednego influencera o milionowej społeczności. Dlaczego? Wszystko ze względu na to, że mikroinfluencerzy częściej mają zbudowaną silniejszą relację ze swoją społecznością – są w stanie odpowiadać na wiadomości i komentarze, a zaangażowanie społeczności jest proporcjonalnie większe niż w przypadku influencerów-celebrytów.

#5 Wykorzystuj chatboty, aby zapewnić szybszą komunikację z pacjentem 

W błyskawicznie pędzącym świecie, każda godzina, minuta, a czasem nawet i sekunda jest na wagę złota. Widać to wyraźnie w komunikacji na linii pacjent – klinika. Pacjenci oczekują błyskawicznych odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości. 

Kluczowy jest tutaj zwrot: „błyskawicznych odpowiedzi”! Oznacza bowiem, że chodzi o odpowiedzi zautomatyzowane. Wspominam o tym, ponieważ obecnie wiele klinik wdraża na swoich stronach aplikacje do czatu na żywo. Zdarzyło mi się wziąć udział w czacie na żywo z kliniką, kiedy po drugiej stronie konsultantka, w czasie rzeczywistym udzielała odpowiedzi na moje pytania. Niestety, trwało w niedokończoność, aż do momentu kiedy traciłam cierpliwość i przerywałam czat. Nie udało mi się umówić w ten sposób do kliniki.

Zupełnie inaczej wygląda sprawa, jeśli klinka decyduje się na wdrożenie Wirtualnego Recepcjonisty. Wówczas na podstawie analizy ścieżki pacjenta układamy zautomatyzowane odpowiedzi, dzięki którym pacjenci nawet o 30% częściej dokonują rezerwacji terminu! Czas pracownika można przecież wykorzystać bardziej efektywnie. Mając do czynienia z powtarzającymi się zapytaniami, najlepiej poradzi sobie z nimi Wirtualny Recepcjonista.

Według State of Conversational Marketing, Drift, 2019 oczekiwanie klientów odnośnie czasu odpowiedzi od chatbotów jest niemal identyczna jak względem rozmowy twarzą w twarz.

Użytkownicy chcą używać chatbotów, by:

  • uzyskać odpowiedź na pytania – 32%
  • otrzymać szczegółowe odpowiedzi lub pełnego wytłumaczenia spraw, z którymi się zgłaszają – 29%
  • rozwiązać problem lub złożyć reklamację – 27%
  • uzyskać dostęp do customer service – 27%
  • zapłacić rachunki – 23%
  • dokonać rezerwacji– 22%
  • umówić spotkanie – 19%
  • komunikować się z markami – 19%
  • dołączyć do listy mailingowej lub serwisu newsowego – 18%
  • dokonać zakupu – 17%
  • zaczerpnąć inspiracji, pomysłu – 10%

Źródło: State of Conversational Marketing, Drift, 2019

Powyższe oczekiwania, sprawiają, że trend wdrażania chatbotów w klinikach i placówkach jest na fali wzrostowej i będzie się na niej jeszcze długo utrzymywać. Większość czatbotów na rynku to rozwiązania tworzone pod e-commerce, dlatego szczególnie rekomenduję wybór rozwiązania dedykowanego dla branży klinik i gabinetów, jakim jest Wirtualny Recepcjonista. Nasz chatbot potrafi przeprowadzić analizę problemu i zaproponować pacjentowi kuracje, umówić go na konsultacje, przedstawić aktualną ofertę czy promocje. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej kliknij w okno czatu na tej stornie.

#Zadbaj o dłuższe treści artykułów na blogu kliniki 

Dłuższe treści artykułów czy postów na blogu, nie tylko na dłużej przyciągają uwagę pacjentów, ale również zwracają na siebie uwagę Google! Wyszukiwarka ta zaczęła nagradzać wyższymi pozycjami w wynikach autorów, którzy piszą artykuły na około 2000 słów.

Dzieje się tak dlatego, bo Google chce zapewniać użytkownikom treści jak najbardziej dopasowane do ich zapytań. Temat rozpisany obszernie prawdopodobnie omawia zagadnienie dość szczegółowo.

Według badania Orbitmedia artykuły, które liczą 1500 słów i więcej osiągają znacznie lepsze wyniki, niż ich krótsze odpowiedniki. Zwracam też uwagę, iż chodzi o 1500 – 2000 słów, a nie znaków, za co najczęściej rozliczają się copywriterzy. 

# Podsumowanie 

Pozyskiwanie nowych pacjentów nie będzie już zależeć wyłącznie od ilości prowadzonych działań marketingowych, ale przede wszystkim od ich jakości. Ważne jest odpowiadanie na potrzeby pacjentów w taki sposób, jaki dla nich jest najlepszy. Zapewnienie wartościowych treści, publikowanych w różnych formatach. Kluczem do serca pacjenta będzie właściwa komunikacja oraz dostępność. Pacjenci nie chcą czekać! Żądają odpowiedzi tu i teraz, stąd rosnąca popularność automatyzacji, w tym Wirtualnego Recepcjonisty – pierwszego chatbota dla klinik i gabinetów!

Autorka: Małgorzata Pioszyk, CEO We do bots

Zamieniamy wizyty na stronie www w realne wizyty pacjentów w Twojej placówce. Tworzymy strony www dla klinik i gabinetów, które pomagają pozyskiwać nowych pacjentów. Chcesz dowiedzieć się więcej? Porozmawiaj z naszą Wirtualną Recepcjonistką (kliknij w ikonę czatu) lub wypełnij formularz i umów się na prezentację 🙂

9 Lekcji Marketingu Klinik – przeczytaj także:

Jak skutecznie pozyskiwać pacjentów przez stronę www

Skuteczny marketing online kliniki

Wszystkie artykuły

24/7 Sprzedaż
i Obsługa Klienta Online.

Wzrost sprzedaży i Satysfakcji Twoich Klientów.