Social media marketing klinik i gabinetów

Wszystko, co musisz wiedzieć o social media marketingu klinik i gabinetów. 

Media społecznościowe stanowią dziś główne źródło wiedzy o świecie dla ogromnej rzeszy ludzkości. Z raportu Digital Poland 2022 wynika, że w 2022 roku w Polsce mamy prawie 33 miliony internautów. Z tego 27 mln to aktywni użytkownicy social mediów. W social mediach szukamy nie tylko rozrywki, ale także inspiracji, informacji o świecie, opinii – w tym także opinii o firmach, o ich produktach i usługach.

Można śmiało pokusić się o stwierdzenie, iż klinika czy gabinet, który jest nieobecny w social mediach (dla odbiorców) po prostu nie istnieje!

Niniejszy artykuł stanowi przewodnik po tym, w których mediach warto być i dlaczego. A także jakie formaty warto wykorzystywać. 

Jednym z głównych powodów, dla których media społecznościowe stały się tak popularnym i ważnym narzędziem dla klinik i gabinetów, jest to, że umożliwiają one zademonstrowanie zaangażowania lekarza wobec jego pacjentów. Obecnie pacjenci oczekują od kliniki wysokiego poziomu usług, tak samo, jak w każdej innej branży. Ponieważ usługodawcy z innych sektorów wykorzystują media społecznościowe do komunikacji ze swoimi klientami, to ten rodzaj komunikacji stał się dla ludzi normą.

Jeśli lekarz nie jest aktywny w mediach społecznościowych, to może sprawiać wrażenie, że jego klinika czy gabinet nie nadąża z duchem czasu. 

Biorąc pod uwagę poziom satysfakcji pacjentów, ważne są dla nich takie aspekty jak:

  • dostępność
  • obustronna komunikacja.

Zatem jeśli klinika aktywnie działa w mediach społecznościowych, to sprawia wrażenie, że jest dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. A to już realnie przyczynia się do zwiększenia satysfakcji pacjentów. W końcu tak wiele firm wykorzystuje media społecznościowe jako kolejny kanał obsługi klienta, odpowiadając na pytania i udzielając porad w social mediach.  

Media społecznościowe są tak ważne dla klinik i gabinetów, ponieważ dają możliwość promowania lekarzy, w sposób oparty na zasługach. Ułatwiają dzielenie się efektami zabiegów, służą do budowania zaufania oraz wiarygodności. W dzisiejszych czasach, kiedy ludzie szukają określonej usługi, przeszukują internet, przeglądają witryny z recenzjami online i zaglądają do mediów społecznościowych po poradę. Oznacza to, że dostarczanie przydatnych wskazówek, artykułów i informacji za pośrednictwem mediów społecznościowych ma dla lekarzy kluczowe znaczenie.

Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że wszystko jest ze sobą powiązane. Wysiłki w mediach społecznościowych będą miały również ogromny wpływ na wysiłki związane z optymalizacją wyszukiwarek. 

Wybór odpowiednich platform social media dla Twojej kliniki 

Pierwszym krokiem, jeśli chodzi o zbudowanie skutecznej strategii mediów społecznościowych dla kliniki i gabinetu, jest określenie na jakich sieciach społecznościowych działać i promować swoje usługi. Obecnie dostępnych jest tak wiele różnych sieci społecznościowych, że uczestniczenie we wszystkich nie jest ani możliwe, ani efektywne. Wiele klinik zakłada konta w jak największej liczbie serwisów społecznościowych, choć tak naprawdę, nie ma takiej potrzeby. Zamiast tego warto skoncentrować swoje wysiłki tylko na kilku, wybranych portalach. To z kolei pozwoli skutecznie zbudować obecność kliniki, tam gdzie przebywają jej pacjenci i potencjalni pacjenci. Jednym słowem warto przeprowadzić analizę, aby dowiedzieć się, gdzie znajduje się grupa docelowa (pacjenci kliniki), a następnie zaplanować działania na tych właśnie platformach.

W przypadku klinik i gabinetów większość trzyma się Facebooka oraz Instagrama, ponieważ obie te platformy mają znaczne zaangażowanie medyczne. LinkedIn może również być wykorzystywany do celów zawodowych. 

Wybór platformy będzie zależeć przede wszystkim od tego, do kogo próbujesz dotrzeć i jakie wiadomości chcesz przekazać. Na przykład LinkedIn będzie skuteczną platformą, jeśli chcesz nawiązać kontakt ze współpracownikami. Instagram jest idealny do łączenia się tylko z pacjentami. Facebook zaś jest bardzo skuteczny jeśli chodzi o targetowanie reklam skierowanych do określonej grupy demograficznej – czyli do pacjentów kliniki. Jak już wspomniałam warto przeprowadzić analizę, aby dowiedzieć się, z jakich sieci społecznościowych korzystają pacjenci kliniki. 

Załóżmy na przykład, że twoja grupa demograficzna w mediach społecznościowych to absolwenci wyższych uczelni. Wówczas przydatną informacją będzie, że co drugi absolwent uczelni ma konto LinkedIn.

A co jeśli szukasz pacjentów na podstawie ich poziomu dochodów? 

Facebook to jedyna platforma, na której najniższy przedział zarobków ma najwyższą reputację. Jeśli chodzi o najlepiej zarabiających to Twitter i LinkedIn są na szczycie. Natomiast na Instagramie dochód jest już o wiele bardziej zróżnicowany. 

Następnie możesz chcieć wyszukać pacjentów na podstawie ich wieku.

Jeśli na przykład próbujesz dotrzeć do starszych odbiorców, to zupełnie nie będziesz potrzebować Instagrama, ponieważ tylko 8% osób w wieku powyżej 65 lat korzysta z Instagrama. Natomiast dobrym miejscem będzie Facebook, ponieważ aż 65% tej grupy wiekowej jest obecnych na tej platformie mediów społecznościowych.

Mam nadzieję, że powyższy przykład pomógł Ci lepiej zrozumieć, to w jaki sposób można określić, które media społecznościowe będą dla Ciebie najbardziej skuteczne podczas budowania strategii.

A co z Tik-Tokiem? 

Niektóre kliniki sięgają również po obecność na aplikacji Tik-Tok. Tutaj najliczniejszą grupę użytkowników stanowią osoby w wieku 13-15 lat (ponad 64%). Aż 18% to z kolei użytkownicy, którzy nie skończyli 13. roku życia. Jeśli to grupa docelowa Twojej placówki, to z pewnością warto. 

Opracowanie strategii mediów społecznościowych kliniki i gabinetu

Jednym z najtrudniejszych elementów marketingu w mediach społecznościowych klinik i gabinetów lekarskich jest dbanie o to, aby prezentowane tam treści były spójne. Wiąże się to z wdrożeniem strategii, a także konsekwentnym monitorowaniem wyników. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w tworzeniu strategii w mediach społecznościowych.

# Zatrudnij eksperta od mediów społecznościowych!

Może to być dedykowany pracownik kliniki lub ktoś z zewnątrz (firma/ agencja). Wiele klinik wybiera to drugie podejście, ponieważ pracownicy kliniki, często nie mają wolnego czasu ani też wystarczającej wiedzy na temat marketingu online. Niezależnie od tego, które rozwiązanie wybierzesz, to taka dedykowana osoba zarządzająca działaniami w mediach społecznościowych zapewni klinice spójny głos, a tym samym spójną markę. Kiedy placówka ma kilka różnych osób publikujących treści, to szybko może się to stać mylące dla odbiorców. Warto się upewnić, że zapewniasz pacjentom wrażenia o najwyższej jakości usługach. 

# Bądź aktywnie zaangażowany! 

Jednym z największych błędów popełnianych przez marki w mediach społecznościowych jest brak regularnej aktywności. Jeśli klinika chce pozyskać zaangażowane obserwujących, to musi publikować regularnie i konsekwentnie. Publikowanie dziesięciu postów jednego dnia a potem żadnego przez następne dni, nie jest najlepszą strategią.  Jeśli chcesz zbudować zasięgi, to musisz konsekwentnie publikować wysokiej jakości treści. I chociaż kupowanie obserwujących może być kuszące, nie rób tego. Nie jest to ani etyczne, ani też nie zwiększy Twoich konwersji.

# Używaj narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi! 

Ważnym aspektem prowadzenia mediów społecznościowych jest korzystanie z niezbędnych narzędzi do zarządzania tymi mediami. Narzędzia służą zarówno do analizy zaangażowania, do przygotowania odpowiednich formatów grafik, planowania postów i relacji w różnych mediach, automatyzacji, odpowiadania na wiadomości i komentarze z poziomu jednego panelu (zamiast przełączania się pomiędzy różnymi platformami). Wśród narzędzi na które warto zwrócić uwagę są : NapoleonCat, Social Pilot, Crowdfire, Canva. 

Najważniejsze trendy w prowadzeniu social mediów klinik w 2022 

# Influencer marketing

Dla  ponad 70% odbiorców treści tworzone przez influencerów są pierwszym źródłem informacji o produkcie lub usłudze! Dlatego social media marketing w 2022 roku nie może się obyć bez influencer marketignu.  Różnorodne działania marketingowe opierające się na współpracy kliniki z influencerem mogą znacznie przekładać się na 'influencer sales’, czyli wzrost zainteresowania konkretnymi usługami.  Influencer marketing zostanie szczegółowo omówiony w jednej z kolejnych lekcji, jeśli chcesz otrzymać powiadomienie na temat kolejnych publikacji zapisz się do naszego newslettera przez Wirtualną Recepcjonistkę na tej stronie!  (Kliknij w okno czatu )

# Marketing konwersacyjny 

W Polsce, 13,4 miliona osób używa Messengera, z czego aż 58% lepiej czuje się wysyłając do firmy bezpośrednie wiadomości, niż kontaktując się z nią telefonicznie. Zapewnienie szybkiej reakcji na otrzymane wiadomości może okazać się kluczowe w przypadku decyzji o wyborze kliniki przez potencjalnego pacjenta. Kliniki mają różne strategie dotyczące odpowiadania na wiadomości. Niektóre odpowiadają od razu, na odpowiedź od innych musisz poczekać nawet do kilkunastu godzin. Oczywiście w dzisiejszych czasach pacjenci wymagają odpowiedzi w czasie rzeczywistym. Dobrym wyjściem jest zautomatyzowany czat z pacjentem. Taką możliwość oferuje min aplikacja Messenger, natomiast trzeba powiedzieć to głośno, automatyzacja w przypadku tego rozwiązania jest jedynie pozorna. Warto rozważyć skorzystanie z bardziej zawansowanych narzędzi, jak chociażby Wirtualny Recepcjonista (dedykowany chatbot dla klinik i gabinetów). Warto dołożyć starań, aby zapewnić pacjentom dostępność i zadbać o profesjonalny wizerunek Państwa kliniki w social mediach. Marketing konwersacyjny będzie tematem jednej z kolejnych lekcji. Jest to ważny element strategii marketingowej marki.  

# Rolki i storiesy 

O ile storiesy stały się już dość popularnym formatem w branży medycznej, to wciąż jeszcze niewiele marek korzysta z rolek.  Dlatego treści stworzone przez klinikę, mogą w łatwy sposób wyróżnić się spośród konkurencji.

Rolki (Reels na Instagramie) to atrakcyjne, wciągające filmy, w których można w kreatywny sposób opowiedzieć historię marki, przygotować treści edukacyjne i dać się odkryć nowym obserwatorom. Format ten jest dostępny zarówno na Instagramie jak i Facebooku.  Rolki idealnie nadają się do budowania świadomości marki, a główną ich zaletą jest to, że działają na organiczne zasięgi. W przypadku Reelsów, łatwo trafić na kartę Eksploruj, przez co algorytm Instagrama lepiej wypozycjonuje dany filmik, a klinika będzie mieć szansę na pozyskanie nowych obserwatorów.

Zarówno rolki jak i storiesy są świetne dla strorytellingu i ukazania kliniki od kuchni. A nic bardziej nie przyciąga pacjentów niż możliwość podglądania pracy lekarzy i kliniki od zaplecza.

Podsumowanie

Social media mogą być niezwykle skutecznym kanałem marketingowym dla klinik i gabinetów. Wybór platformy social mediów powinien być oparty o analizę tego, gdzie spędzają swój czas pacjenci kliniki. W przypadku klinik większość trzyma się Facebooka oraz Instagrama, ponieważ obie te platformy mają znaczne zaangażowanie medyczne. 

Aby wykorzystać potencjał jaki drzemie w social mediach, warto rozważyć delegowanie do prowadzenia profilu firmy pracownika kliniki i zainwestować w jego szkolenie. Inną możliwością jest zatrudnienie profesjonalnej agencji. Strategia social media powinna skupić się na budowaniu zaangażowania odbiorców i kreowaniu wizerunku lekrza/ kliniki. W tym celu nie należy się obawiać sięgania po nowe formaty, jak chociażby rolki czy storiesy. Zdecydowanie opłaci się też zapewnienie pacjentom poczucia dostępności poprzez wykorzystanie narzędzi do marketingu konwersacyjnego. 

Autorka: Małgorzata Pioszyk, CEO We do bots

Zamieniamy wizyty na stronie www w realne wizyty pacjentów w Twojej placówce. Tworzymy strony www dla klinik i gabinetów, które pomagają pozyskiwać nowych pacjentów. Chcesz dowiedzieć się więcej? Porozmawiaj z naszą Wirtualną Recepcjonistką (kliknij w ikonę czatu) lub wypełnij formularz i umów się na prezentację 🙂

9 Lekcji Marketingu Klinik – przeczytaj także:

Jak skutecznie pozyskiwać pacjentów przez stronę www

Skuteczny marketing online kliniki

Najważniejsze trendy w marketingu klinik i gabinetów

Wszystkie artykuły

24/7 Sprzedaż
i Obsługa Klienta Online.

Wzrost sprzedaży i Satysfakcji Twoich Klientów.